Neustále hľadáte inšpiráciu? Skúste náš LB* Insights newsletter. Žiadne omáčky, iba postrehy, ktoré vám dajú novú perspektívu.
V posledných rokoch sa automobilky čoraz viac zameriavajú na poskytovanie digitálneho zážitku vodičom prostredníctvom rôznych digitálnych produktov. Hoci infotainment (multimediálny dotykový displej na palubnej doske) ako jeden z nich existuje už nejaký čas, výrobcovia sú ešte stále vo fáze objavovania všetkých výhod, ktoré môže cestujúcim priniesť.
Za niekoľko rokov spolupráce so spoločnosťou Škoda Auto sme boli svedkami posunu celého odvetvia smerom k digitalizovanejšej zákazníckej skúsenosti. Tony iterácií na infotainmentových produktoch a spolupráca s odborníkmi na dizajn v autách nám pomohli zhrnúť najvýznamnejšie faktory, ktoré treba mať na zreteli pri navrhovaní Human Machine Interface (HMI).
1. Bezpečnosť na prvom mieste
Najdôležitejším faktorom pri navrhovaní HMI je okolité prostredie. V prípade automobilov je za každých okolností primárnou interakciou šoférovanie a na to musíme ako dizajnéri pamätať. Na rozdiel od iných digitálnych produktov, ktorých cieľom je udržať pozornosť používateľa, fokus vodiča musí kvôli bezpečnosti zostať na ceste pred ním. Podobne je tomu napríklad aj pri zdravotníckych pomôckach určených pre chirurgov.
Aby sme zaručili bezpečnosť infotainmentu, najprv čo najviac minimalizujeme obsah a interakčné prvky, aby sme znížili kognitívnu záťaž a zvýšili sústredenie na riadenie vozidla. Existujú dokonca smernice, napr. zákon definujúci maximálnu dĺžku textu, ktorý sa môže zobraziť počas jazdy. Ak sa obsah nedá minimalizovať, zavádzame obmedzenia, ktoré bránia vodičovi v rozptyľovaní, napríklad jednoduché vyskakovacie okno, ktoré mu neumožní zobraziť určitý obsah počas jazdy.
2. Široká škála jazykov
Ak dizajnujete HMI, ktoré sa bude používať vo viacerých krajinách, majte na pamäti obmedzenia dlhoslovných jazykov. Dobrým postupom je skontrolovať dĺžku textu pre každý zamýšľaný jazyk ešte pred tvorbou samotného rozhrania.
Škoda distribuuje automobily do viac ako 100 krajín sveta, preto je veľmi dôležité zabezpečiť, aby sa dizajn dal ľahko preložiť a prispôsobiť rôznym jazykom. Dosiahneme to otestovaním copy vo viacerých jazykoch a definovaním maximálnej dĺžky textového poľa, aby sme zabránili “pretekaniu” textov. V niektorých prípadoch je nevyhnutné iterovať celý komponent, aby sa naň zmestil želaný obsah.
3. Časté testovanie
Ani pri dodržaní všetkých best practices a dizajnových štandardov si nemôžeme byť istí, že náš dizajn nebude pri používaní rozptyľovať. Preto dôkladne a často testujeme s používateľmi, pričom čo najvernejšie simulujeme prostredie vozidla.
Škoda HMI tím nedávno realizoval testovanie, pri ktorom mali vodiči za úlohu odšoférovať simulovanú zákrutu a zároveň vykonať jednoduchú úlohu na obrazovke infotainmentu. Výsledkom testovania bolo definovanie optimálnej polohy a veľkosti jednotlivých elementov na obrazovke, aby mali pre vodiča dobrú odčítateľnosť a bezpečný dosah.
Používateľské testovanie je nevyhnutnou súčasťou dizajnového procesu a viete ho zimprovizovať aj s malým rozpočtom. Napríklad pri testovaní kalendárovej aplikácie sme na palubnú dosku auta prilepili tablet. Inokedy sme interiér auta simulovali v našej kancelárii.
4. Mapovanie dizajnových vzorcov
Automobily Škoda používa široká škála vodičov a cestujúcich – z rôznych vekových kategórií, krajín i kultúr. Preto je dôležité navrhovať rozhrania, ktoré sú ľahko zrozumiteľné pre všetkých používateľov. Náš dizajn robíme prístupným tak, že hľadáme a prepoužívame opakujúce sa vzorce a často testujeme použiteľnosť.
Napríklad pri navrhovaní parkovacej aplikácie sme zisťovali, ako ich ľudia používajú v rôznych krajinách Európy, aby bol náš návrh univerzálny. Hľadajte vzory, na ktoré je váš segment zákazníkov zvyknutý, a nezabudnite skontrolovať aj technické obmedzenia.
5. Konzistentná zákaznícka cesta
Aby sme zabezpečili ucelenú zákaznícku skúsenosť, nemôžeme pracovať vo vákuu. Infotainment je len jednou časťou digitálneho zážitku, ktorý poskytuje každý výrobca automobilov. Ak zvažujeme určitú zmenu dizajnu, musíme zohľadniť aj závislosti, ktoré spôsobí na ostatných kontaktných bodoch a streamoch.
Dobrým príkladom je služba Pay to Park, ktorá umožňuje používateľovi platiť za parkovanie na základe polohy vozidla. Okrem infotainmentu je táto funkcia prístupná aj z aplikácie MyŠkoda App, ktorú navrhol iný tím. Počas práce na aplikácii sme sa museli pravidelne stretávať s tímom mobilného dizajnu, aby sme sa uistili, že tvoríme čo najbližší zážitok medzi týmito dvoma touchpointmi. Ak chceme zachovať používateľsky prívetivý dizajn, musí byť konzistentný.
Kam smerujú cesty automobilového infotainmentu?
Pomalší výrobný proces v automobilovom priemysle spôsobil, že infotainmenty v autách zaostávajú za inými digitálnymi produktmi. V dôsledku toho majú aj relatívne nové autá rozhrania, ktoré sa javia ako zastarané. Kvôli tomuto dlhu je pre automobilky pomerne náročné konkurovať mobilným aplikáciám s podobnými funkciami alebo mirroring službám ako CarPlay alebo Android Auto.
Na druhej strane, má to aj obrovský potenciál. Keďže z auta sa stáva živý organizmus, môžeme očakávať, že bude viac o softvéri a menej o hardvéri. A infotainment bude veľkou súčasťou tejto skladačky. Pre viac vízií o budúcnosti automobilového priemyslu odporúčam epizódu nášho Minimum Viable Podcastu s Ondrejom Homolom, Lead UX dizajnérom v spoločnosti Volvo. Vypočujte si rozhovor alebo si prečítajte jeho prepis.