Možno to poznáte. Vyvíjate produkt a práca sa niekedy zvrhne na nekonečné debaty o tom, či novú fičúru realizovať, alebo nie. UXák argumentuje potrebami zákazníka, dizajnér hovorí o emocionalite, vývojár zase o technickej náročnosti a klient o biznisovom prínose. Produktový manažment je spôsob, ako tieto názory balansovať.
Marián Holler sa produkťáckej robote venuje už dvanásť rokov. Ako Head of Product mal na starosti GPS navigáciu Sygic a dnes je VP of Product analytického toolu Pygmalios. Na to, čo definuje skvelého produktového manažéra či ako priorizovať úlohy v rôznych fázach vývoja produktu, som sa ho spýtal v tretej epizóde Minimum Viable Podcastu.
Čo tvorí skvelého produkťáka
S rolou produktového manažéra sa dnes stretnete už prakticky v každej väčšej firme, ktorá vyvíja vlastný produkt alebo službu. Často však o tejto pozícii koluje mylná predstava, že tento človek len organizuje robotu tímu.
„Dobrý produkťák nie je iba vykonávač, ale rozmýšľa nad tým, čo robí,“ vysvetľuje Marián. „Mal by poznať dáta, ktoré podporia jeho rozhodovanie, vedieť priorizovať, dobre vysvetliť svoje rozhodnutia a byť dobrý facilitátor, lebo veľa času bude hľadať kompromis medzi jednotlivými požiadavkami a potrebami zákazníkov a tým, čo je možné a feasible.“
Ako pretaviť insighty do produktu
Celá táto robota znamená neustále zbieranie množstva podnetov a spätnej väzby – z marketu, z customer success, zo supportu, z manažmentu, z developmentu aj z researchu a úlohou produkťáka je „všetko to hodiť do jedného kotla a spriorizovať tak, aby to prinieslo firme aj zákazníkovi čo najvyššiu hodnotu.“
Dobre. Ale ako poznatky z tohto kotla pretaviť do dizajnu? Podľa Mariána by produkťák mal dať dokopy tím, ktorý na danú vec potrebuje, vysvetliť mu zadanie a vypýtať si odhady, koľko bude realizácia trvať: „Aby ešte predtým, než sa napíše prvá čiarka kódu alebo sa niečo nakreslí, už vedel tieto informácie. Takto zozbierané by to potom mohol dať na spriorizovanie v rámci ostatných vecí, ktoré už boli takto ohodnotené.“
Evanjelista misie a vízie firmy
Podľa profilu na LinkedIn je Marián fanúšikom iteratívneho vývoja. Pri ňom postupuje podľa roadmapy, ktorú stavia na dvoch základných pilieroch – misii a vízii. „Produktový manažér je evanjelista misie a vízie v rámci firmy aj externe,“ vysvetľuje svoj pohľad na stratégiu.
„Z misie viem, čo idem robiť, pre koho to idem robiť, aký to má preňho benefit. Z vízie viem, ako bude vyzerať budúcnosť, keď sa mi to podarí splniť. A stratégiou viem, ako sa tam dostanem, a mám ju rozbitú do roadmapy, z ktorej viem, kedy sa ktorá časť zrealizuje. Pre mňa je to ako základný stavebný kameň.“
Zdroje pre produktových manažérov
Mariána som sa po nahraní podcastu spýtal aj na zaujímavé zdroje, ktoré ho pri práci produkťáka inšpirujú. Z osobností ho zaujali najmä produktoví manažéri Roman Pichler a Marty Cagan zo Silicon Valley Product Group. Odporúča aj jeho knihu Marty Cagan – Inspired: How To Create Products Customers Love.
Okrem nich sleduje aj ľudí ako Ken Norton či Martin Eriksson a obsah od First Round, Intercom a Hackernoon. A pokračuje aj vo vymenúvaní dobrej literatúry:
- Alexander Osterwalder – Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers
- Rich Mironov – The Art of Product Management: Lessons from a Silicon Valley Innovator
- Jason Fried – Rework
- Peter Thiel – Zero to One: Notes on Startups, or How to Build the Future
A ako výborný zdroj zdieľania skúseností v komunite nesmiem zabudnúť spomenúť Product Tank Bratislava, ktorý Marián spoluzaložil. Na pravidelných meetupoch PTBA si o produktovom manažmente môžete vypočuť viac a zistiť, ako k rozvoju produktov, za ktoré sú zodpovední, pristupujú slovenskí produkťáci.
Vypočujte si celý rozhovor s Mariánom Hollerom:
Minimum Viable Podcast vám každý mesiac prináša najväčšie slovenské UX štúdio LB*
Dizajn je všade okolo nás. Mimimum Viable Podcast skúma dizajn s malým “d” – teda ten, ktorý hľadá riešenia na problémy ľudí. So svojimi hosťami sa v ňom venujem témam, ktoré s dizajnom súvisia, no bežne ich s ním nespájame. Za spoluprácu na produkcii ďakujem štúdiu Zeldeo.
Minimum Viable Podcast nájdete na:
Poteším sa každému vypočutiu, followu, zdieľaniu aj podnetu na zlepšenie. Svoje tipy na zaujímavé osobnosti, s ktorými sa môžem porozprávať o dizajne, mi môžete poslať na podcast@lbstudio.sk.